Kære medlemmer, husk at der er vælgermøde på torsdag den 25. i Gilleleje.
I forlængelse af vores delegeretmøde har vi omsat nogle af elementerne fra beretningen til læserbreve. Det ene handler om hvad en kommune skal være for sine borgere. Det andet er om at lytte til borgerne eller ikke!
Til forsvar for den middelmådige kommune
Kommunen skal være borgernes værn mod uretfærdighed. Kommunen er borgers, grundejer og forenings værn mod at enkelte tiltager sig ret på bekostning af fællesskabet. For at opfylde den forpligtigelse må kommunen prioritere sine resurser, hvad er det vigtigste at få løst. Når Gribskov kommune prioriterer lokalplan for MIL går det ud over andre lokalplaner og byggesagsbehandlingen. Ventetiden på begge område er i 2024 steget fordi kommunen har skullet bruge resurser på MIL-planen. I samme ombæring er der mange lokale arrangementer der ikke har kunnet afholdes fordi ikke har haft resurser til at behandle ansøgningerne. Er det retfærdigt!
”Gribskov på verdenskortet” går ud over servicen til borgerne” Ambitionen om at få ”Gribskov på verdenskortet” går altså ud over den almindelige drift! Ved Esrum kloster har det siden Planklagenævnets afgørelse om at forkaste MIL-planen ikke været muligt at afholde arrangementer og arrangementer er blevet aflyst. Konsekvensen af ”Gribskov på verdenskortet” har altså ført til færre kulturelle arrangementer.
Middelmådigheden længe leve! Det store flertal af os af os går på arbejde hver dag, vi tilhører ikke verdenseliten, men vi gør vores bedste. Ud over arbejdet deltager mange af os i frivilligt arbejde, hjælper og støtter vores venner og familie. Vi gør vores pligt uden at skeje ud. På samme måde kunne man ønske at Gribskov blot var en middelmådig kommune, der uden de store svinkeærinder, servicerer sine borgere og foreninger.
Gribskov Landligger Forbund mener at det at lytte til borgerne, forsvare vedtagne regler og planer, og at have en god solid sagsbehandling er vigtigere end at sætte Gribskov på verdenskortet.
Kommuneplan, 100 høringssvar og ingen ændringer
Høringssvar har ikke ført til ændringer i kommuneplanen! Gribskov Kommune har vedtaget en ny kommuneplan. I forbindelse med høringsperioden er der afgivet over 100 høringssvar. GLF har som mange andre foreninger og privatpersoner brugt tid og kræfter på at give høringssvar. På trods af at mange mennesker har brugt hundredvis af timer på at afgive høringssvar, er der ikke en eneste væsentlig ændring i planen.
Lytter politikerne til borgerne? I diverse læserbreve og udmeldinger fra partier og lister, hører man altid at ”Vi skal lytte til borgerne”. Når der skal prioriteres, er det centralt at borgerne og kommunen løbende er i dialog om hvilke opgaver der skal løses og prioriteres. Det kan føre til løsninger borgerne bliver glade for. En sådan dialog er også med til at give et velfungerende nærdemokrati. Desværre viser erfaringen at der sjældent rettes så meget som et komma i planerne som følge af høringssvar. Vi hører Bo Jul Nielsen udtale om byggeriet i Annisse ”der behøves ikke flere undersøgelser, vi har besluttet os” En sådan udtalelse virker arrogant og er det en våd klud i ansigtet på de borgere som har afgivet over 40 høringssvar om dette emne. Der er mange eksempler på at fornuftige og velargumenterede forslag til mindre ændringer heller ikke medtages.
Hvornår begynder kommunen at høre på borgerne i stedet for at holde dem for nar? Gennemførslen af høringer er sat i verden for at sikre borgerne medindflydelse. I øjeblikket er høringsperioder et tomt ritual som spilder borgernes og administrationens tid. Der er behov for en ændret tilgang som tager borgerne alvorligt.
GLF håber at Kommunen i fremtiden i højere grad vil høre på borgere og foreninger som gør sig umage med at medvirke til kommunens udvikling til gavn for det lokale demokrati.